En för Sverige ganska ny utveckling är lanseringen av familjeabonnemang. Då det kanske inte är helt uppenbart vad denna sortens abonnemang innebär kommer vi först att förklara vad detta abonnemang innebär, olika tjänster och vilken operatör som är bäst för just dig. På så sätt blir det enklare att förstå skillnaden mellan denna sortens abonnemang och vanliga mobilabonnemang.
Ökad efterfrågan på surfmängd
I samband med att smartphones, surfplattor och mobila enheter blev ett givet inslag i vardagen så ökade våra förväntningar på vad ett mobilabonnemang skulle, och borde, innehålla. Allt fler av operatörernas resurser kom att skiftas från samtal och meddelanden till datatrafik, då efterfrågan på att kunna använda sociala medier och strömmande tjänster ökade. Därefter började det ses som naturligt att ha mer eller mindre obegränsade samtal och meddelanden.
Vad är familjeabonnemang?
I anslutning till ökad efterfrågan på surf så växte även efterfrågan på tjänster där man som familjemedlemmar delade på en gemensam pott. Främst för att garantera att alla hade tillgång till efterfrågade tjänster och även för att få en bättre översikt över familjens abonnemang.
Familjeabonnemang innebär att varje enskild familjemedlem har ett eget mobilnummer, men delar på mängden surf. För att förhindra att någon på egen hand förbrukar den tillgängliga potten kunde du aktivera diverse spärrar. Dessutom kan du beställa familjeabonnemang med obegränsade samtal och meddelanden.
Koppla ihop dig med övriga familjemedlemmar
Ofta inkluderar familjebonnemangen särskilda tjänster i syfte att sammanlänka familjemedlemmarnas enheter. Tanken är att du, oavsett plats och enhet, ska kunna koppla ihop dig med övriga familjemedlemmar. Denna sortens tjänst har dock på senare år minskat i intresse både hos konsumenter och operatörer.
Vilka operatörer erbjuder familjeabonnemang?
I dagsläget är det förhållandevis få operatörer som tillhandahåller familjeabonnemang. Och hur många familjemedlemmar som ingår varierar mellan två och tio. Enligt vår undersökning erbjuder endast tre av samtliga operatörer familjeabonnemang: Comviq, Telenor och Telia. Av dessa riktar sig Comviq endast till föräldrar som vill länka ihop ett specifikt abonnemang med ett minderårigt barns abonnemang. På så sätt är det endast Telia och Telenor som fortfarande marknadsför familjeabonnemang.
Behöver man verkligen ett särskilt familjeabonnemang?
För ett antal år sedan, då faktura var det primära betalningssättet och mängden surf var väldigt begränsad, så fyllde familjeabonnemang en ganska nyttig funktion. Genom att samla abonnemangen på en och samma faktura behövde man inte administrera lika mycket betalningar. Och genom att ha en samlad datapott kunde alla i familjen ha tillgång till surf. Men mycket har hänt i mobilbranschen. Nu för tiden är det inte ovanligt att mobilabonnemang kan länkas till bank- eller kreditkort, autogiro eller e-faktura för automatisk betalning. Så att administrera ett flertal fakturor är inte längre ett särskilt stort problem.